Sustainable customer journey in Roermond
De gemeente Roermond zet in op het versterken van de link tussen retail en mobiliteit. Hun nieuwste project heeft tot doel om CO2-uitstoot te beperken door middel van het stimuleren van duurzamere transportopties voor retailbezoekers. Deze transformatie wordt beoogd door de ontwikkeling van een sustainable customer journey. Bureau BUITEN regelt de subsidieaanvraag voor de gemeente.
De sustainable customer journey richt zich op bezoekers van grote publiekstrekkers, zoals attractieparken, winkelcentra en stadions. Het aanbieden van duurzame transportalternatieven voor bezoekers, die meestal met de auto komen, is slechts een onderdeel van het project. Het zwaartepunt is de ontwikkeling van een online platform dat reisadvies op maat kan geven en waar winkels of attracties rechtstreeks met hun bezoekers kunnen communiceren. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld het gebruik van alternatief vervoer stimuleren door speciale acties. Naast het online platform wordt ook de fysieke ruimte aangepast voor een optimale bezoekervaring.
Het project is nog in de ontwikkelfase en wordt samen met geïnteresseerde partijen verder uitgewerkt tot een aanvraag bij het subsidieprogramma Interreg NWE. Partners uit België, Groot-Brittannië en Duitsland hebben zich bij het projectconsortium aangesloten om het platform te ontwikkelen en te testen. Het doel van de partners is om het eindproduct in heel Europa uit te kunnen rollen om een duurzame mobiliteitsshift bij bezoekers van attracties, stadions en winkelcentra te realiseren en zo CO2-uitstoot naar beneden te brengen.