• Toerisme en recreatie

Nieuw onderzoek brengt voorkeuren en gedrag zeven recreatieve doelgroepen in kaart

Toolkit leefstijlvinder

De resultaten van recent onderzoek naar voorkeuren en gedrag rondom verblijfsrecreatie zijn tijdens het Leefstijlvinder Live Event 2025 gepubliceerd. Het onderzoek brengt diepgaand in kaart wat de voorkeuren en wensen zijn van zeven verschillende doelgroepen (leefstijlen) op basis van het Leefstijlvinder-model. Zij hebben sterk uiteenlopende behoeften ten aanzien van hotels, bungalowparken, campings en andere accommodatietypen. Naar aanleiding van het onderzoek is er een toolkit verschenen waarmee ondernemers en beleidsmakers zelf met de resultaten aan de slag kunnen. De onderzoeksresultaten laten niet alleen zien hoeveel procent van een leefstijl graag naar een bepaald type accommodatie gaat, maar zoomen ook in op de soort accommodatie, gewenste voorzieningen en kenmerken die een accommodatie idealiter heeft. 

Relevante verschillen per accommodatietype

Campings en bungalowparken laten veel relevante verschillen zien. Bungalowparken zijn vooral populair onder Harmoniezoekers. Zij gaan graag naar een bungalowpark met veel voorzieningen, zodat er voor iedereen in het gezin iets te doen is. Rustzoekers gaan minder vaak naar een bungalowpark, maar áls ze dan toch gaan, kiezen ze het liefst voor een toegankelijk, vertrouwd en eenvoudig park in of nabij de natuur.

Campings zijn het meest populair onder Plezierzoekers. Zij kiezen vaak voor een familiecamping, vinden kindvriendelijkheid belangrijk en hechten relatief veel waarde aan voorzieningen zoals zwemmogelijkheden, horeca en verse broodjes. Verbindingszoekers hebben weer andere behoeften. Zij gaan vaak (alleen) met hun partner naar een camping en nemen relatief vaak hun eigen kampeermiddel mee. Ze hebben een voorkeur voor natuurcampings en willen graag ruime plaatsen en goede wifi.

Zelf aan de slag

De publicatie van de onderzoeksresultaten bestaat uit twee delen. Het eerste deel betreft de resultaten van het onderzoek per leefstijl. Er wordt steeds ingezoomd op de idealen, voorkeuren, wensen en behoeftes van verblijfsrecreatie door de ogen van de zeven leefstijlen. Het tweede deel betreft een toolkit met een stappenplan voor beleidsmakers en ondernemers om zelf aan de slag te gaan met de onderzoeksresultaten.

Benchmark voor ondernemers

Een belangrijk hulpmiddel hierbij is een online tool die laat zien hoe de groep huidige bezoekers van een accommodatie samengesteld is. Die verdeling wordt vergeleken met de gemiddelde bezoeker van een type accommodatie. Zo kun je als ondernemer zien of jouw hotel relatief veel (bv.) Stijlzoekers of Harmoniezoekers aantrekt vergeleken met andere hotels. Deze analyse wordt gemaakt op basis van de postcodes uit een (klanten)bestand en is gratis te gebruiken met een account op Leefstijlvinder.nl.

Adviesbureaus zijn initiatiefnemers

Het onderzoek is geïnitieerd en opgezet door de adviesbureaus Ginder, Bureau BUITEN en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, in samenwerking met MarketResponse. De Landelijke Data Alliantie heeft de uitvoering gecoördineerd.

De onderzoeksresultaten kunnen worden gedownload op Leefstijlvinder.nl. Daar kunnen tevens alle onderzoeksdata worden ingezien, uitgesplitst naar leefstijlen.