• Toerisme en recreatie

Leidraad Toegankelijkheid & Inclusiviteit voor DMO’s en CMO’s gelanceerd

leidraad inclusiviteit

De afgelopen maanden is er gewerkt aan een nieuwe leidraad toegankelijkheid en inclusiviteit, welke afgelopen donderdag 15 mei tijdens de bijeenkomst van Destinatie Nederland in het Centraal Museum Utrecht op ‘Global Accessibility Awareness Day’ werd gelanceerd.

Voor deze leidraad werkten ze samen met DMO’s en CMO’s, waaronder de aanjagers Merk Fryslân, Marketing Drenthe en MarketingOost, uit het netwerk en bundelden we onze krachten met toegankelijkheidsexpert Rob Verberne (R’obuit) en Bureau BUITEN, die de bestaande expertise aanvullen met praktijkervaring en gedegen onderzoek.

Het belang van inclusie in toerisme

De gastvrijheidssector draait om het creëren van een welkom gevoel voor iedere bezoeker. Toch zijn niet alle toeristische plekken even toegankelijk voor mensen met een beperking of is de informatie over toegankelijkheid goed ontsloten, en dat terwijl ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders een beperking of aandoening hebben. Juist daarom is het essentieel dat organisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van (toeristische) bestemmingen, zoals DMO’s en CMO’s, een actieve rol spelen in het verbeteren van inclusie. Door samen te werken met ondernemers, culturele instellingen, natuurorganisaties en gemeenten, kunnen zij inclusie structureel integreren in beleid, marketing en productontwikkeling.

Leidraad als hulpmiddel

De nieuwe leidraad biedt DMO’s en CMO’s praktische handvatten om toegankelijkheid en inclusie op de kaart te zetten binnen hun organisatie én in de bestemming. De leidraad bevat tips, inspirerende voorbeelden, mogelijke financieringsbronnen en inzichten om concrete stappen te zetten richting een inclusieve bestemming. Zo kent de leidraad drie niveaus om te werken aan toegankelijkheid: startklaar, een goede basis en kartrekker. Afhankelijk van de eigen situatie en ambities, kun je als organisatie acties oppakken bij desbetreffend niveau. Echter, is de leidraad  geen strak stappenplan, maar een flexibel instrument.

Daarnaast vind je in de leidraad ook feiten en cijfers over toegankelijkheid en inclusiviteit, evenals huidige trends en ontwikkelingen. De acties in de leidraad sluiten ook aan bij de ‘Leidraad Bestemmingsmanagement’ van NBTC.

Van Leidraad naar praktische hand-out

De Leidraad ‘Toegankelijkheid & Inclusiviteit voor DMO’s en CMO’s is beschikbaar voor het netwerk via deze link. De komende maanden werken ze nog aan een praktische handout die gemakkelijk de te nemen stappen/acties voor de organisatie en bestemming weergeeft. De hand-out verwachten ze in de zomer gereed te hebben en te kunnen delen.

Meer informatie?

Neem contact op met Anneke van Mispelaar, e-mailadres anneke.vanmispelaar@bureaubuiten.nl

Foto: MarketingOost – Gijs Versteeg