Kansen, obstakels en haalbaarheid voor historische Halvezolenlijn
In het groene landschap van Noord-Brabant ligt een verborgen stukje geschiedenis: de Langstraatspoorlijn, beter bekend als de ‘Halvezolenlijn’. Deze oude spoorlijn verbond ooit Lage Zwaluwe met Den Bosch en speelde een belangrijke rol in de schoenenindustrie door halffabricaten te vervoeren – dit is een van de redenen waar de bijnaam vandaan komt. Hoewel de lijn sinds 1950 niet meer in gebruik is, laat ze nog altijd haar sporen na in het Brabantse landschap. In Geertruidenberg vinden we bijvoorbeeld een unieke draaibrug. Dit is namelijk nog de enige bestaande draaibare spoorbrug in originele staat in Nederland. Ook in natuurgebied de Moerputten kan de historie ervaren worden, waar wandelaars over een oude spoorbrug kunnen lopen en genieten van de omgeving. Langs de oude spoorlijn zie je daarnaast nog steeds het spoortalud, en verspreid over het traject zijn verschillende stationsgebouwen en spoorwachterswoningen te vinden.
Een beter zichtbaar en beleefbare Halvezolenlijn
De gemeente Geertruidenberg wil de oude Langstraatspoorlijn nieuw leven inblazen en haar cultuurhistorische waarde toegankelijk maken voor toekomstige generaties. Het plan om de ‘Halvezolenlijn’ weer zichtbaar en beleefbaar te maken, brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Bureau BUITEN onderzocht hoe deze ambities gerealiseerd kunnen worden en welke obstakels overwonnen moeten worden langs het historische tracé. Zo liggen er nu snelwegen en staan er huizen waar vroeger het tracé liep. Tegelijkertijd bieden juist deze aangrenzende dorpen en landschappen volop mogelijkheden om het verhaal van de spoorlijn opnieuw te vertellen. Denk aan een wandelroute langs het oorspronkelijke spoortracé of een fietsroute met sfeervolle pauzepunten op oude stationslocaties. Ook de historische draaibrug in Geertruidenberg kan worden gerestaureerd en uitgerust met informatieborden, waardoor bezoekers de geschiedenis van dichtbij kunnen ervaren.
Kansenkaart en adviesrapportage
Alle ideeën en kansen voor de herinrichting van de Halvezolenlijn zijn verkend met verschillende partijen, zowel de verschillende gemeenten waar het tracé doorheen loopt als met lokale heemkundekringen en historische stichtingen. Met de integrale blik van verschillende disciplines, zoals erfgoed, infrastructuur, kunst en toerisme, is dit samengebracht in beeldende kansenkaarten en een adviesrapportage. Hierin worden niet alleen de mogelijkheden voor het levend maken van deze route gepresenteerd, maar ook concrete oplossingen voor de uitdagingen langs het tracé. Daarnaast biedt de rapportage een overzicht van mogelijke financieringsbronnen om het project te realiseren.
Met deze uitwerking kan de gemeente Geertruidenberg de komende jaren aan de slag om de Halvezolenlijn weer zichtbaar en beleefbaar te maken. Zo krijgt het Brabantse industriële erfgoed een nieuwe toekomst, toegankelijk voor bewoners en bezoekers in de hele regio.
Meer weten?
Neem contact op met Jaimy van Dijk, e-mailadres jaimy.vandijk@bureaubuiten.nl