Inzicht in kantorenmarkt Tilburg door data en maatwerk
Na jaren van crisis en toenemend overaanbod gaan de ontwikkelingen op de kantorenmarkt hard. We zien een toenemende vraag naar kantoren, maar vooral ook een veranderende vraag. Andere typen locaties en ander typen panden zijn in trek.
Géén typische kantorenstad, wel veel dynamiek
Hoewel Tilburg de zesde stad van Nederland is en veel bedrijvigheid huisvest, is het geen grote kantorenstad. Begin 20e eeuw was het een belangrijk centrum voor textielproductie en ook was er van 1868 tot 2011 de hoofdwerkplaats van de NS gevestigd, in het gebied dat we nu de Spoorzone noemen. Nu is de Spoorzone een uniek transformatiegebied, vanwege de ligging direct aan het station, de omvang van 75 hectare en de bijzondere uitstraling.
Door deze combinatie van factoren ontstond bij de gemeente de vraag: wat is de kwantitatieve en kwalitatieve verwachting voor de kantorenmarkt in Tilburg en in hoeverre biedt de Spoorzone kansen voor nieuwe kantoorontwikkelingen?
Handvatten kantorenstrategie en kansen voor de Spoorzone
De gemeente heeft Bureau BUITEN gevraagd handvatten te geven voor een kantorenstrategie voor de hele stad met specifieke kansen voor de Spoorzone. Onze adviseurs stelden een uitgangspuntennotitie op voor kantoren in de Spoorzone en maakten een bondig rapport met handvatten op maat voor een kantorenstrategie. Samen met de gemeente zijn we tot realistische uitgangspunten gekomen voor de Tilburgse kantorenmarkt. In de uitgangspunten is de positie van Tilburg als kantorenstad meegenomen, maar hebben we ook gekeken naar welke uitwerking landelijke, regionale en lokale trends en behoeften hebben op de verschillende kantoorlocaties. Mede door de goede samenwerking met de gemeente en de snelle aanlevering van gegevens zijn we in korte tijd tot een mooi resultaat gekomen.
Een stap verder in beleidsvorming
Erna de Boer, Beleidsmedewerker Economie & Arbeidsmarkt bij de gemeente Tilburg, vertelt over de samenwerking: “Bureau Buiten heeft ons geholpen inzicht te krijgen in de kantorenmarkt van Tilburg, zodat we een passend ruimtelijk economisch beleid kunnen voeren. Hun aanpak sprak ons erg aan, omdat ze hun expertise nadrukkelijk verbinden aan de lokale situatie.
Geen droge bureaustudie op basis van data, maar op locatie en in gesprek met ervaringsdeskundigen in Tilburg. De samenwerking verliep vlot en in een prettige sfeer. Het resultaat hiervan – het gevraagde inzicht – is voor ons niet zozeer verrassend, maar helpt ons wel weer een stap verder in de beleidsvorming.”
Meer informatie?
Neem contact op met Miles Copping, e-mailadres miles.copping@bureaubuiten.nl