Nieuws

Overijsselse toeristische en recreatieve data gebundeld in een online tool

Kansenkaart maakt kans op succesvol plan groter

Overijsselse toeristische en recreatieve data gebundeld in een online tool

Ondernemers, overheden, natuurorganisaties en geïnteresseerden kunnen in een oogopslag zien waar er kansen liggen op het gebied van dagrecreatie, bereikbaarheid, verblijfsrecreatie, erfgoed, recreatieve routes, leefstijlen, werkgelegenheid, vitaliteit en overnachtingen en bestedingen. Alle beschikbare informatie is nu te zien in een praktische online tool, die Bureau BUITEN voor MarketingOost heeft gemaakt.

MarketingOost voerde de afgelopen jaren meerdere onderzoeken uit naar de Overijsselse vrijetijdseconomie. Dat leverde veel kennis op over het recreatieve en toeristische aanbod en bijvoorbeeld de profielen, ervaringen en bestedingen van bezoekers. “Die enorme hoeveelheid data maken we nu toegankelijk en goed leesbaar. Dankzij die visualisatie zien ondernemers en overheden precies waar kansen liggen”, legt Wieteke Kalkema, adviseur Kennis en Onderzoek van MarketingOost uit.

Voor alle plannenmakers

De Kansenkaart is een perfect hulpmiddel voor alle plannenmakers binnen de sector, zegt Kalkema. Of ze nou zakelijk of ambtelijk actief zijn. “Een ondernemer weet snel of een nieuw product kans van slagen heeft. Op de Kansenkaart ziet hij of er veel concurrenten in de regio zijn, met welke randvoorwaarden hij rekening moet houden en welke samenwerkingen mogelijk zijn. Gemeentes en provincies krijgen toegang tot veel informatie waarmee ze goed onderbouwde toeristische visies kunnen schrijven.”

Praktijkvoorbeeld: Sallandse Heuvelrug

MarketingOost introduceert de Kansenkaart onder meer met twee video’s. Daarin komt een praktijkvoorbeeld aan bod die volgens Kalkema de kansen goed laat zien. “Op de Sallandse Heuvelrug zoeken overheden en ondernemers naar mogelijkheden om de piekdrukte beter te verspreiden. Ze willen een bredere regio aantrekkelijker maken voor bezoekers. Op de Kansenkaart zien ze wat momenteel de faciliteiten zijn, welk aanbod er nog niet is en wat de behoeftes van bezoekers zijn. Dat is waardevolle informatie bij het bedenken van succesvolle plannen.”

Samenhang vergroten

MarketingOost speelt met de Kansenkaart in op een behoefte van de sector. “Voor de vrijetijdssector zijn heel veel andere sectoren van belang. Denk bijvoorbeeld aan cultuur en natuur. De Kansenkaart vergroot de samenhang tussen alle belanghebbenden. Ondernemers en organisaties zien in een oogopslag het aanbod in de directe omgeving. Dat maakt de kans op succesvolle samenwerkingen groter.”

Meer informatie over de Kansenkaart ga naar www.kennisplatformoost.nl/kansenkaart.

Bron: MarketingOost

Neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bureau BUITEN
Wittevrouwensingel 100
3514 AM Utrecht, Utrecht