Nieuws

Terugblik webinar toekomstperspectieven voor de vrijetijdssector

Terugblik webinar toekomstperspectieven voor de vrijetijdssector na corona

Op dinsdag 24 november 2020 organiseerden wij een webinar over de impact van corona op de vrijetijdssector. De deelnemers werden meegenomen in de verwachtingen en toekomstperspectieven voor de vrijetijdseconomie. Er werd gekeken naar de effecten, kansen en zaken waarmee gemeenten, regio’s en provincies concreet aan de slag kunnen.

Verschuivingen in de keten

Adriana Stam startte het webinar met de effecten van corona op de vrijetijdseconomie. Zo wordt voor er 2020 een economische krimp voorzien van -5,6% en heeft corona naast gevolgen voor de gezondheid, ook een sociale impact. Er vinden verschuivingen plaats, zoals bij vervoer, door een veranderende mobiliteit. Mensen reizen vaker met eigen vervoer en minder met het OV. Ook zijn flexibele mobiliteitsoplossingen in opmars en versnelt de duurzame mobiliteit zoals shared mobility. De verblijfsrecreatie is veerkrachtig en zoekt naar alternatieven. Zo zijn er samenwerkingen ontstaan tussen bijvoorbeeld de evenementen- en verblijfssector en is er sprake van ‘dynamic pricing’. Vermaak richt zich meer op het lokale vrijetijdsaanbod, waar mensen rust en ruimte in de buurt van hun huis zoeken of waar ze naar minder drukke en onbekende gebieden gaan. De effecten van de coronamaatregelen en de kansen voor de diverse soorten aanbieders binnen de vrijetijdssector werden door Adriana verder toegelicht.

Blik op de toekomst: waardevol toerisme

Anneke van Mispelaar vervolgde het webinar en gaf aan dat de economie al aan het veranderen was en dat de coronacrisis dit versterkt en versnelt. De belangrijkste trends daarbij zijn digitalisering, klimaatverandering en deglobalisering. De behoefte aan persoonlijk contact, uitgaan, cultuur etc. zal blijven bestaan, ondanks dat deze sectoren nu het hardst geraakt worden.

Vervolgens presenteerde Anneke drie herstelscenario’s, waarbij een aantal onzekerheden in meer of mindere mate werden meegewogen. Een strategie voor de toekomst bestaat uit drie elementen die zich richten op waardevol toerisme:

  • Behoud van de structuur van de sector: continueer (lokale) steunmaatregelen, bescherm basisvoorzieningen & ‘on brand’ aanbod en behoud personeel.
  • Herstel van de sector: van kwantiteit naar kwaliteit, integrale horeca & retail en bevorderen innovatie en groen herstel.
  • Kansen pakken: inspelen op toeristen Noordwest Europa, binnenlandse gasten behouden, (elektrisch) individueel vervoer, digitaliseren en monitoren en delen van data.

Anneke liet twee praktijkvoorbeelden van productvernieuwing zien: ‘hybrid hospitality’ in The College Hotel Amsterdam en ‘exclusive dinner sessions’ met sterrenchef Onno Kokmeijer.

Uitdagingen omzetten in kansen

Om een goed beeld te krijgen over hoe jouw bestemming ervoor staat is het belangrijk om de feiten te onderzoeken met bijvoorbeeld een corona-impact scan. Ook is het belangrijk dat alle partijen betrokken zijn en maak een plan dat gericht is op waardevol toerisme – behoud, herstel en kansen. Lobby waar nodig voor belang van de vrijetijdssector en bekijk de mogelijkheden voor Europese subsidies.

Webinar terugkijken?

Dan kan! Vul hieronder het formulier in om het webinar terug te kijken en de presentatie te downloaden. Wilt u meer weten of bent u benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen neem dan contact op met Romy Beemsterboer, e-mailadres romy.beemsterboer@bureaubuiten.nl

Download webinar toekomstperspectieven voor de vrijetijdssector

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.