Toolkit cultuur- en erfgoedbeleving: verdieping op de Leefstijlvinder
Welke cultuur- en erfgoedbeleving zoeken mensen in hun vrije tijd? Gaan mensen het liefst naar een museum, een theatervoorstelling of toch liever naar een kasteel? Willen mensen graag nieuwe dingen leren en actief bezig zijn of gaan ze vooral voor rust en ontspanning? Gaan mensen liever met hun gezin op stap of toch liever alleen? Welke motieven hebben mensen om een museum of erfgoedlocatie opnieuw te bezoeken of wat zijn juist belemmeringen? Dit zijn vragen waar de Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving van de Leefstijlvinder antwoord op geeft.
Bureau BUITEN werkte samen met Bureau Buhrs en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd in opdracht van MarketResponse aan de uitwerking van deze Toolkit. Deze Toolkit biedt een verdieping op de Leefstijlvinder.
Van enquête naar Toolkit
Met de Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving wordt inzicht gegeven in de motivaties, wensen en interesses aangaande cultuur- en erfgoedbeleving door de ogen van de zeven leefstijlen. Samen met een begeleidingsgroep, onder andere bestaande uit provincies en marketing organisaties, werkte we aan de Toolkit. Na het bepalen van de afbakening van het onderzoek – wat verstaan we onder cultuur en erfgoed? – hebben we gezamenlijk met de drie bureaus een concept enquête opgesteld die besproken is met de begeleidingsgroep. Na wat kleine aanpassingen heeft MarketResponse de enquête uitgezet onder hun panel. Zodra de data binnen was zijn we aan de slag gegaan met het vertalen van de data naar de Toolkit. De uitwerking van de Toolkit hebben we nogmaals besproken met de begeleidingsgroep, waarna de Toolkit is opgemaakt en vormgegeven.
Twee delen: informatie en praktische toepassing
De Toolkit bestaat uit twee delen:
- Het eerste deel geeft de resultaten van het onderzoek weer, onderverdeeld naar thema (algemene informatie, museum, voorstelling of concert, erfgoed, bioscoop of filmhuis en festivals). Zo wordt er onder andere weergegeven welk type museum de leefstijlen het liefst bezoeken, hoe vaak ze een culturele- of erfgoedlocatie bezoeken, met welk gezelschap ze dat het liefst doen en welke motieven zij hebben voor een bezoek.
- In het tweede deel wordt een praktisch stappenplan gepresenteerd waarmee iedereen zelf aan de slag kan en de cultuur- en erfgoedbeleving Toolkit kan toepassen.
Voor wie?
Naast inhoudelijke verdieping geeft de Toolkit ook vooral praktische toepassingsmogelijkheden. Culturele instellingen en erfgoedorganisaties kunnen de Toolkit gebruiken om te kijken of hun aanbod aansluit bij de vraag van de bezoekers. Daarnaast biedt de Toolkit handvaten om bij een eventuele mismatch hun aanbod aan te passen aan de doelgroep. Anderzijds is de Toolkit ook bedoeld voor beleidsmakers. Zij kunnen de Toolkit bijvoorbeeld gebruiken wanneer zij de cultuur in hun regio, provincie of gemeente toegankelijker willen maken voor een breder/bepaald publiek of meer mensen willen interesseren om cultuur te beleven.
U kunt de Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving vinden op de website van de Leefstijlvinder nadat u bent ingelogd. Ook kunt u de kennissessie Cultuur- en Erfgoedbeleving terugkijken via deze link, waarin Bureau BUITEN een algemene introductie gaf van de Leefstijlvinder en dieper inging op de onderzoeksafbakening en leeswijzer van de Toolkit.
Leefstijlen in kaart brengen
Onze adviseurs gebruiken de Leefstijlvinder voor verschillende vraagstukken en advies. Zo brengen we voor toekomstvisies de vrijetijdsbehoeften van de inwoners in kaart, maken we bezoekersprofielen of geven we advies over aanbodontwikkeling voor een bepaalde doelgroep. We helpen u graag bij deze vraagstukken!
Meer weten?
Wilt u meer weten over de (totstandkoming van de) Toolkit Cultuur- en Erfgoedbeleving? Of wilt u weten wat wij voor kunnen betekenen met behulp van de Leefstijlvinder? Neem dan contact op met Daphne van der Veer via daphne.vanderveer@bureaubuiten.nl of kijk op onze website voor meer informatie.